LATAR
BELAKANG PERNIAGAAN.
Perniagaan yang ingin kami
ketengahkan dalam rancangan perniagaan adalah mengenai perniagaan pembuatan
pakaian tradisional masyarakat China. Kami memilih industri
pembuatan pakaian tradisional cina kerana industri ini mempunyai potensi yang
tinggi untuk dikembangkan dalam dunia perniagaan. Masyarakat China yang mempunyai budaya tersendiri memyebabkan pakaian
masyarakat china juga mempunyai keunikan tersendiri untuk diketengahkan dalam
dunia perniagaan. Antara pakaian masyarakat china yang ingin dijadikan
produk perniagaan adalah pakaian tradisional Cheong Sam. Cheong Sam dalam bahasa china merujuk
kepada pakaian labuh. Pakaian ini sangat
popular pada satu masa dahulu dan sering kali digayakan oleh masyarakat yang Cina
pada hari-hari kebesaran seperti tahun baru china.
Walau bagaimanapun, perubahan masa menyebabkan tengelamnya
pakaian tradisional ini akibat pemodenan yang berlaku akbibat daripada pengaruh
dari barat. Perkembangan zaman moden
menyebabkan permintaan pakaian yang lebih moden adalah tinggi sebagai contoh
t-shit dan lain-lain. Hal ini
menyebabkan pakaian tradisional china semangkin kurang di pasaran kerana mereka
lebih tertumpu untuk mendapatkan pakaian moden. Perkara ini menjadi satu permasalah untuk
mendapatkan pakaian tradisional masyarakat China. Jika adalahpun individu-individu tertentu
hanya membuat pakaian tradisional china untuk kegunaan pribadi dan bukan untuk
dikomersialkan.
Oleh itu, kumpulan kami melihat ini
satu peluang untuk membuka perniagaan dalam pembuatan pakaian tradisional
masyarakat china untuk pasaran dalam Negara.
Kami akan melakukan pembaharuan dan penyelesaian masalah-masalah dalam
perniagaan tersebut termasuklah dari sudut kos, urusniaga ( focus kepada online
) dan reka bentuk yang lebih moden untuk bersaing di peringkat pasaran.
MASALAH DALAM INDUSTRI PERNIAGAAN.
1.
POTONGAN PAKAIAN YANG KURANG SELESA.
Permasalahan pertama
dalam perniagaan pembuatan pakaian tradisional masyarakat china adalah potongan
pakaian tradisional yang kurang selesa.
Pakaian tradisional masyarakat
china seperti Cheong Sam mempunyai potongan pakaian yang ketat dan
sempit. Permasalah ini menyebabkan ia
kurang digunakan dan dipakai oleh masyarakat dalam kehidupan seharian. Selain itu, ia turut menjadi masalah dalam
industri ini kerana perspektif individu yang melihat potongan pakaian
tradisional ini tidak menampilkan gaya yang menarik. Oleh itu, pakaian tradisional ini di anggap
tidak menyerlah dan tidak sesuai untuk digayakan. Kami akan melakukan pembaharuan untuk
menyelesaikan permasalahan ini.
2.
PERSAINGAN DENGAN PAKAIAN MODEN
Permasalahan seterusnya dalam perniagaan pembuatan
pakaian tradisional masyarakat china adalah wujud persaingan dengan pakaian
moden di pasaran. Perkembangan dunai
moden pada masa kini menyebabkan pelbagai fesyen pakaian yang baru telah
dicipta. Melalui perkemabnngan fesyen
baru ia menjadi rebutan permintaan di pasaran oleh masyarakat. Perkembangan pakaian moden seperti t- shit
dan lain-lain menyebabkan ia menjadi satu lagi permasalah dalam perniagan yang
kami caburi ini. Hal ini kerana Pihak kami melihat perkembangan dunia fesyen
ini menjadi satu pesaing dalam dunia perniagaan kami. Malalui persaigan sihat ini kami akan
mengambil inesiatif tertentu dalam pasaran untuk perniagaan produk buatan kami.
3.
HARGA YANG LEBIH TINGGI BERBANDING PAKAIAN
MODEN
Permasalahan seterusnya adalah Harga pakaian
tradisional Cina yang mahal di pasaran.
Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan pakaian tradisional masyarakat china
mempunyai harga yang tinggi antaranya adalah disebabkan oleh faktor sumber
bahan pembuatan pakaian tradisional tersebut. Sumber utama dalam pembuatan
pakaian tradisional masyarakat china adalah sutera. Bagi mendapatkan bahan tersebut memerlukan
kos yang tinggi dan perkara ini
menyebabkan harga pakaian mahal di pasaran .
oleh itu, kami perlu mendapatkan satu penyelesaian permasalahan ini agar
dapat merendahkan lagi harga di pasaran.
4.
KEKURANGAN TENAGA MAHIR
Permasalahan seterusnya adalah kekurangan tenanga
mahir dalam pembuatan pakaian tradisional masyarakat China. perkembangan sector perindustrian menyebabkan
ramai tenaga kerja tertumpu kepada sector berkenaan. Hal ini menyebabkan masyarakat kurang minat dalam pembuatan pakaian tradisional
yang seterusnya menyebabkan kekurangan tenaga kerja yang mahir dalam
menghasilkan produk pakaian tradisional.
Disebab perkara ini ia menjadi satu masalah dalam perniagaan kami kerana
sukar untuk mendapatkan tenaga mahir untuk produk perniagaan kami. Faktor lain yang mempengaruhi kekurangan
tenaga mahair adalah kurang minat individu dalam mewarisi pembuatan pakaian
tradisional ini akibatnya bakat dalam penghasilan pakaian tradisional Cina ini
semakin kurang ditelan zaman.
PENYELESAIAN MASALAH PERNIAGAAN.
1.
PEMILIHAN POTONGAN PAKAIAN YANG LEBIH SELESA
Bagi menyelesaikan permasalah di atas, kami mengunakan
beberapa kaedah untuk menyelesaikannya.
Langkah pertama yang kami lakukan adalah mengubah potongan pakaian tradisional
agar lebih selesa untuk digunakan dalam kehidupan seharian. Potongan pakaian tradisional Cina seperti
Cheong Sam yang kurang selesa akan diubahsuai kepada lebih selesa seperti
potongan yang lebih labuh dan lebih longgar. Melalui kaedah ini kami akan memperbarui reka
bentuk pakaian tradisional kepada reka bentuk yang lebih moden. Melalui tindakan ini ia dapat menyelesaikan
permasalahan produk perniagaan tersebut.
Selain itu, kami juga akan memilih Fabrik yang sesuai dengan jenis pakaian ini agar pengguna akan
selesa dan memberi kepuasan kepada pengunaan terhadapa produk pakaian yang
dihasilkan.
MEDIA MASSA
Seterusnya langkah yang diambil bagi menyelesaikan
permasalah diatas adalah mengunakan Media Massa untuk mempromosikan produk yang
kami hasilkan. Persaingan yang ketara antara produk pakaian tradisional
masyarakat china yang kami hasilkan dengan pengeluar pakaian lain terutamanya
pakaian jenis moden. Oleh itu kami
mengunakan langkah dengan melakukan promosi di media Massa seperti radio,
internet, surat khabar dan lain-lain
media sosial. Langkah ini perlu bagi membuat promosi berkaitan dengan
pakaian tradisional Cina agar mampu menarik perhatian masyarakat. Perkara ini juga dilakukan bagi mengatasi
persaingan dengan pakaian moden yang telah laris di pasaran. Melalui promosi juga akan membuka ruang
kepada masyarakat mengenai pemodenan produk pakaian tradisional yang standing
dengan pakaian moden bahkan lebih baik daripada pakaian moden kerana dapat
mengekalkan tradisi.
2.PENYEDIAAN PUSAT LATIHAN
Selain itu, langkah yang kami ambil untuk mengatasi
permasalah diatas melalui penubuhan dan menyediakan pusat latihan untuk
menghasilkan produk pakaian tradisionla masayarakat china. langkah ini diambil bagi mengatasi kekurangan
tenaga buruh mahir dalam perniagaan.
Dengan adalah tempat latihan untuk menghasilkan produk pakaian maka
dalam jangka masa panjang masalah kekurangan buruh dapat diatasi. Selain itu, penubuhan pusat latihan juga
dapat menyakinkan pelangan dengan kualiti pakaian yang dihasilkan, kerana
pelangan akan melihat bagaimana proses pembuatan pakaian tradisional tersebut
adalah mengunakan tenanga buruh yang mahir.
Kerana dengan tenaga buruh yang mahir ia dapat menjamin kualiti pakaian
yang dikeluarkan. Melalui penubuhan
pusat latihan juga akan melahirkan ramai buruh mahir dalam pembuatan pakaian
tradisional masayarakat china ia tiada lagi permasalahan tenaga buruh dalam
perniagaan.
3.PIHAK KERAJAAN
Pihak kerajaan
haruslah menunjukkan usaha yang jitu dalam menarik minat masyarakat untuk
menggayakan pakaian tradisional Cina.Antara langkah yang mampu boleh dilakukan
ialah dengan mengadakan kempen pemakaian pakaian tradisional.Selain Itu,kerajaan
juga dapat mewajibkan pemakaian pakaian tradisional seperti Cheong Sam di
sekolah dan pusat pengajian tinggi sekurang-kurangnya sekali dalam
seminggu.Melalui cara ini,masyarakat dapat dididik daripada kecil lagi untuk
cintakan pakaian tradisional.
CUSTOMER SEGMENT
Seterusnya langkah
yang kami lakukan bagi menjayakan rancangan perniagaan ini adalah mensasarkan
golongan dalam kumpulan masyarakat untuk dijadikan Customer Segment. Kami membahagikan customer segment kepada
empat peringkat usia di kalangan masyarakat.
Peringkat pertama adalah golongan remaja iaitu yakni yang berumur 13
sehingga 28 tahun, manakala peringkat kedua adalah golongan dewasa iaitu mereka
yang berumur 29 sehingga 49 tahun dan
golongan peringkat ketiga adalah warga emas iaitu mereka yang berumur 50 tahun
keatas dan keempat adalah golongan masyarakat umum termasuk melayu, bumiputera
Sabah dan Sarawak.
Kami akan menawarkan pelbagai jenis
produk pakaian berdasarkan peringkat usia iaitu remaja, dewasa dan warga
emas. Dimana di setiap peringkat usia
mempunyai perbezaan dari sudut corak, jenis kain dan warga, sebagai contoh
golongan remaja reka bentuk dan corak yang bersifat keremajaan seperti
pemilihan warga cerah dan corak romantic seperti bunga dan lain-ain.
Sehubungan
dengan itu, kami bukan sahaja menfokuskan perniagaan pakaian tradisional
masyarakat china untuk orang china sahaja tetapi masyarakat yang lain termasuk malayu, india dan bumiputra
Sabah dan Sarawak turut menjadi sasaran sebagai pelangan. Kerana kami melihat Negara kita yang
mempunyai perpaduan kaum yang utuh yang saling berkongsi perayaan dan
bertoleransi yang menyebabkan asimilasi pelbagai budaya. Oleh itu, produk pakaian tradisional masyarakat china yang
kami hasilkan turut mensasarkan kaum-kaum lain sebagai pelangan.
CUSTOMER RELATIONS
MESRA PELANGAN.
bagi menjamin
personaliti dan hubungan antara kami ( peniaga ) dengan pelangan adalah melalui
tindakan mesra pelangan. kami akan
melanyan secera baik dan tidak lokek senyuman kepada pelangan kami. kemesraan kami ( peniaga) juga turut
disampaikan melalui bahasa dan petuturan yang berpekerti dan lebih penting
adalah menjaga hati pelangan dengan tidak menanyakan perkara-perkara yang
sensitif dan perkara-perkara yang tidak disukai oleh pelangan.
SALING PERCAYA
MEMPERCAYAI
bagi menjamin hubungan antara peniaga dan pelangan
kami akan melakukan sesuatu yang mendapat kepercayaan kepada pelangan sebagai contoh kami akan menerangkan
bagaimana proses sebenar penghasilan produk kami iaitu pakaian tradisional
masyarakat china tampa melakukan penipuan kepada pelangan. kami turut meyakinkan pelangan melalui
jaminan kualiti produk perniagaan kami sebagai contoh menyakinkan pelangan
tentang kualiti kain produk kami. saling
mempercayai antara pelangan dan peniaga turut dilakukan melalui urusniaga
secara online. kami akan memberi jaminan
penghantaran barangan secara pos kepada pelangan yang menempah secara online.
PENGHANTARAN PRODUK
TIDAK MELEBIHI 3 HARI.
sehubungan dengan itu, kami ( peniaga ) juga turut
meyakinkan pelangan melalui penghantaran tidak lewat dari 3 hari. melalui tindakan menghantar dengan pos laju
dan lain-lain untuk menjaga hati pelangan dan tidak risau dengan kehilangan
produk barang barangan yang ditempah.
melalui tindakan ini, hubungan hubungan antara peniaga dan pelangan
dapat dikekalkan dan tidak ada rasa ragu-ragu dalam aktiviti perniagaan secara
online.
CHANNAL
FACEBOOK
langkah pertama yang dilakukan bagi mempromosikan koleksi barangan
perniagaan kami adalah melalui laman sosial facebook. focebook yang menjadi laman sosial bagi
pelbagai peringkat golongan terutamanya golongan remaja dan dewasa. Melalui FB ia memudahkan proses promosi produk kami. Kerana kami hanya post jenis produk kedalam akaun facebook dan post kepada
rakan-rakan FB yang lain. perkara ini
menyebabkan pendedahan hasil produk dengan pantas kepada golongan sasaran.
VIDEO-YOURTUBE
selain FB, kami turut memuatkan video ringkas dan padat dengan maklumat mengenai
produk perniagaan kami melalui YOURTUBE.
Kami mengunakan yourtube kerana ia sangat
popular pada masa kini. Ia bukan sahaja
menyampaikan yang pantas tetapi juga dapat memberikan pendedahan mengenai
penghasilan produk pakaian yang dihasilkan oleh kami. Dengan itu, kami dapat menyampaikan video
ringkas kepada pelangan secara terus.
WEBSITE
seterusnya kami turut memuatkan hasil dan prosedur perniagaan kami dalam
laman website yang telah dibuat khas untuk perniagaan kami. Kami akan memuatkan alamat dan lokasi
perniagaan kami beroperasi bagi meyakinkan pelangan. kerana
melalui penerangan latar belakang perniagaan kami ia dapat memberi gambaran
kepada pelangan dan seterusnya pelangan tidak ragu mengenai produk jualan kami.
BANNER/BANTING
Langkah terakhir yang kai lakukan adalah membuat Benner dan Banting
untuk mendedahkan kepada masyarakat tentang perniagaan yang kami
operasikan. Hal ini menunjukan tindakan secara
terang dengan menampal dan mempamerkan produk perniagaan kami melalui Banner
dan Banting. kami akan meletakkan benner
dan banting di lokasi yang strategik seperti pasar raya, ditepi jalan-jalan
utama, pusat pameran perniagaan, dan lain-lain lokasi yang menjadi tumpuan
umum.
VALUE PROPOTIONAL (VP)
- ‘customer made’
Langkah
pertama yang dilakukan adalah pelangan bebas membuat pilihan untuk memilih
pakaian berdasarkan citra rasa mereka.
Dimana kami akan berhubung terus dengan pelangan mengenai produk pakaian
yang mereka inginkan dengan beberapa cara tersendiri. Antaranya adalah Para pelanggan boleh membuat
tempahan melalui kami dengan memberi ukuran baju pelanggan itu sendiri, jenis
kain yang mereka inginkan, corak dan fesyen menarik pilihan mereka sendiri. Perkara ini menyebabkan pelangan bebas untuk memilih apa jenis pakaian yang
mereka inginkan, bagaimana bentuk
pakaian tersebut dan berapa kos yang mereka perlukan untuk mendapatkan pakaian
tersebut.
- Pilihan kain
Pelanggan
boleh memilih jenis kain yang ingin dipakai mengikut harga kain itu sendiri.
Pelbagai jenis kain kami telah sediakan dengan pelbagai jenis corak dan reka
bentuk yang tersendiri. Pilihan kain yang kami sediakan adlah diperbuat
daripada sutera tulen yang tidak panas dan selesa untuk dipakai. Kami juga
menyediakan kain yang diperbuat daripada cotton yang amat selesa dan sesuai
dengan keadaan cuaca di Malaysia.
- Corak dan reka bentuk
Kami telah menyediakan pelbagai corak yang
menepati citarasa pelanggan pada masa kini yang sentiasa mengikut trend. Kami
turut menyediakan corak yang khas untuk beberapa kategori. Antaranya ialah:
a)
Remaja
- corak romantika / komik atau kartun
b)
Dewasa –
bunga- bungaan
c)
Warga
tua – naga atau phoenix
d)
Pasangan
kekasih – swan atau butterfly
- Penghantaran
Langkah
seterusnya adalah penghantaran produk pakaian yang telah siap kepada
pelangan. Kami menganggap ia satu
peluang dalam urus niaga di era moden ini.
Masyarakat kurang mempunyai masa kerana sibu dengan kerja dan aktiviti
lain. Oleh itu, kami menawarkan
penghantaran terus barangan yang ditempah secara pos kealamat pelanggan. Kami
akan menghantar barang yang ditempah melalui pos laju dan pakaian yang ditempah
akan disiapkan dalm masa dua minggu sahaja. Penghantaran melalui pos laju hanya
memakan masa selama dua atau tiga hari.
Melalui jaminan barangan tersebut akan sampai dalam masa 3 hari ia akan
menyakinkan pelangan dalam berurus niagan dengan syarikat kami.
- ‘ Free gift ‘
Kami juga akan memberi hadiah percuma kepada
pelanggan kami yang membuat pembelian tiga helai ke atas dengan memberi hadiah
percuma seperti:
a)
Kipas
lipat
b)
Payung
kertas
c)
Sanggul
rambut
- Promosi perayaan
Selain itu, langkah yang kami lakukan adalah
melalui promosi setiap menjelangnya perayaan tahun baru cina. Melalui promosi harga ini akan menarik
pelangan unutk mendapatkan pakaian tradisional massyarakat cina dari syarikat
kami. Dengan menawarkan harga dengan
diskaun tertentu pastinya pelangan akan tertarik dengan tawaran tersebut. Kami juga akan membuat promosi perayaan
terutama menjelang Tahun Baru Cina sehingga membuat potongan dari 20% hingga
30%.
REVENUE STREAMS (RS)
1.Kasut tradisional cina
Kami juga akan menawarkan penjualan kasut tradisional cina agar pengguna
lebih senang untuk menggayakan pakaian yang kami tawarkan. Dengan itu,pengguna
tidak perlu menghabiskan masa untuk mencari kasut di tempat perniagaan lain
untuk mensesuaikan dengan pakaian yang pelangan beli. Selain itu, ia juga turut menjimatkan masa
pelangan kerana tidak perlu mencari kedai lain untuk membeli kasut yang sesuai
dengan pakaian yang telah dibeli ataupun yang telah ditempah
.
2.Sapu tangan
Selain penjualan pakaian tradisional cina,kami juga menawarkan penjualan
sapu tangan yang sangat bersesuaian untuk digayakan bersama cheongsam. Apabila sapu tangan ini digayakan bersama
cheongsam pakaian tradisional ini akan kelihatan lebih menarik.
3.Selendang tradisional cina
Pemakaian cheongsam juga akan kelihatan lebih menarik apabila digayakan
bersama dengan selendang tradisional cina.Selendang ini pada kebiasaannya akan
diletakkan di atas bahu semasa menggayakan pakaian tradisional tersebut.
Justeru itu,kami juga menawarkan penjualan selendang untuk digayakan bersama
cheongsam.
4.Payung tradisional cina
Payung tradisional cina juga menjadi salah satu revenue stream bagi
perniagaan kami.Payung ini mempunyai nilai keunikannya yang tersendiri apabila
digayakan dengan cheongsam.Walaupun payung ini kadangkala hanya digayakan
sebagai hiasan ,namun keunikannya masih dirasai kerana sangat sesuai digayakan
dengan pakaian tradisional cina.
KEY AKTIVITY.
PROMOSI BULANAN
Kami akan mengadakan promosi besar-besar untuk menarik pelangan
antaranya adalah tidak mengenakan caj perkhitmatan penghantaran barangan. Selain itu turut memberikan diskaun 30 %
untuk sehelai cheongsam jika pelangan membeli lebih daripada 3 helai
pakaian. Promosi ini akan menarik lebih
ramai pelangan.
2. UPDATE STYLE SETIAP BULAN
Kami akan satu style yang baru setiap bulan. Hal ini menyebabkan
pelangan banyak pilihan style yang diinginkan.
Melalui reka bentuk yang baru ia akan menarik lebih ramai lagi pelangan.
3. MONTHLY COMPETITION FOTO
Mengadakan pertandingan gambar pakaian cheongsam kepada semua
pelangan. Pertandingan ini akan menarik
lebih ramia lagi pelangan disamping mempopularkan produk buatan kami. Syarat pertandingan seperti berikut :
pelangan yang membeli
dan mengunakan cheongsam akan digambar dan diuppload di laman portal syarikat.
Jika memperolehi undian tertinggi maka ia akan menjadi juara pertandingan.
Hadiah berupa wang tunai.
KEY RESOURCES(KR)
Pembekal
Pembekal merupakan key resources yang paling utama
dalam perniagaan kami yang berunsurkan pembuatan pakaian tradisional
masyarakat Cina. Kami harus mempunyai
hubungan terus dengan pembekal-pembekal untuk mendapatkan bahan untuk proses
pembuatan pakaia tradisional tersebut. Antara
pembekal yang bekerjasama dalam perniagaan yang kami jalankan ialah pembekal
tekstil, pembekal payung tradisional Cina, pembekal sapu tangan dan pembekal
kasut. Kami memborong barangan yang diperlukan
secara pukal daripada pembekal agar kos pembayaran dapat diminimumkan
seterusnya dalam mengawal harga pasaran daripada terus meningkat.
Jenama produk
Selain itu, key
resources yang kami gunakan adalah melalui penjenamaan produk keluaran
kami. Melalui penjenamaan yang kami
lakukan ia menjamin imej dan kualiti barangan yang dihasilkan. Oleh itu penting untuk memuatkan lokasi
Tempat pengeluaran pakaian dan memperkenalkan jenama produk yang telah dibuat
kepada masyarakat. Sehubungan dengan
itu, penghasilan jenama juga dipengaruhi oleh beberapa faktor antaranya adalah
teknologi yang digunakan dalam pembuatan pakaian tersebut termasuklah peralatan
mesin dan lain-lain seperti pengunaan sutera special antaranya sutera yang
dihasilkan daripada ulat sutera yang berasal dari china. ulat sutera menghasilkan sutera yang berklas
tinggi dan untuk mendapatkanya memerlukan sedikit pengorbanan dari segi kos.
Dari segi sejarahnya sutera ini telah digunakan sejak zaman dinasti- dinasti
china lagi. Oelh itu ia dapat menjamin
jenama produk yang kami keluarkan.
Pereka fesyen yang bertauliah
Pereka fesyen yang berbakat adalah sangat penting
dalam penghasilan pakaian tradisional yang mampu memikat pengguna dan menjamin
keselesaan pengguna. Rekaan-rekaan yang
dihasilkan haruslah sentiasa mengikut peredaran masa dengan menggunakan
bahan-bahan yang berkualiti agar menjamin keselesaan pengguna. Oleh itu, sangat penting pereka fesyen bagi
menghasilkan produk yang menarik, berkualiti dan bergaya. Dengan mengambil pereka feysen yang mahir
maka ia dapat meningkatkan imej produk
yang dihasilkan oleh syarikat kami dalam mengelurkan produk pakaian tradisional
masyarakat china.
KEY PATNER.
PERKONSIAN MAKLUMAT.
Langkah pertama yang kami lakukan
untuk bagi rakan dan pelangan kami
adalah melalui perkongsian maklumat perniagaan kami. Kami akan menyalurkan maklumat kepada semua
pelangan dan pembekal mengenai aktiviti dan proses perniagaan yang
dijalankan. Perkara ini penting bagi
menyakinkan pembekal jenis barang yang diperlukan oleh syarikat perniagaan kami
sebagai contoh kami menyalurkan informasi kepada pembekal yang syarikat kami
memerlukan barangan dari pembekal contohnya kain sutera. Kami akan mendapatkan kain sutera dari
pembekal, jadi sangat penting bagi menjaga hubungan antara pembekal dengan syarikat
perniagaan kami. Bagi mendapatkan
barangan tersebut kami akan memberikan maklumat mengenai perniagaan yang kami
jalankan agar saluran bahan untuk membuat produk pakaian tradisional masyarakat
china tidak kekurangan bekalan.
Bagi pelangan pula, syarikat kami
akan menyalurkan maklumat mengenai aktiviti dan produk yang baru
dikeluarkan. Kami akan menyalurkan
secara terus maklumat tersebut kepada semua pelangan melalui media Massa
sebagai contoh melalui Facebook, email dan lain-lain. Kerana dengan tindakan syarikat berkongsi
maklumat dengan pelangan ia dapat menyakinka pelangan dengan krativiti syarikat
kami dan seterusnya hubungan antara pelangan dan syarikat dapat dijamin.
TANGUNGAN
RESIKO
Langkah seterusnya kami lakukan
untuk Key Patner adalah tangungan risiko oleh syarikat kami dalam urusniaga
secara online. Perniagaan yang
dijalankan secara maya mempunyai pelbagai masalah termasuk penipuan. Oleh itu, bagi menjamin hubungan dengan
pelangan dalam urusniaga kami akan menanggung riseko jika terdapat masalah
dalam urus niaga sebagai contoh jika barang yang dihantar tidak sampai ketangan
pelangan kami akan mengembalikan wan gurus niaga yang telah dilakukan. Melalui tindakan ini ia menjamin pelangan
untuk terus melangan barangan dari syarikat kami.
AKTIVITI
SYARIKAT DENGAN PELANGAN ( KUIZ BULANAN )
Sehubungan dengan itu, kami akan mengadakan kuiz bulanan kepada
semua pelangan dengan hadiah yang menarik.
Melalui aktiviti ini hubungan antara peniaga dan pelangan akan semangkin
erat yang membawa kebaikan kepada syarikat.
Melalui kuiz bulanan kami akan mengedarkan soalan-soalan kuiz kepada
semua pelangan dan siapa yang menjawab dengan cepat dan tepat akan menerima
hadiah dari pihak kami. Antara habuan
hadiah yang kami berikan termasuklah diskaun 60 % harga produk serta hadiah
berupa wang tunai.
COST REVIEW ( CR )
Perancangan perniagaan seterusnya adalah kos
yang perlu ditangung oleh peniaga dalam aktiviti proses sehinggalah jual beli
antara pengeluar dengan penguna. Kos
boleh diketegorikan kepada dua iaitu kos tak beubah dan kos tak berubah. Berikut antara kos yang ditangung oleh kami
dalam merancang perniagaan.
- Banner / banting
Kos pertama yang kami harus tangung adalah kos
untuk mendapatkan benner dan banting.
Kami terpaksa membuat tempahan kepada syarikat-syarikat berkaitan untuk
membuat benner dan banting tentang perniagaan kami. Kami menjangkakan untuk kali pertama
pembukaan perniagaan ia memerlukan banyak benner dan banting untuk dijadikan
medium untuk mempromosikan produk pakaian tradisional masyarakat china kepada
masyarakat. Oleh itu mungkin ia memerlukan
kos yang sederhana untuk membuat tempahan demi menjayakan perniagaan kami.
- Pembekal
Seterusnnya
kos yang kami tanggung untuk perniagaan ini adalah kos ntuk mendapatkan
bahan-bahan untuk menghasilkan pakaian tradisional tersebut. Kos ini adalah kos utama yang perlu untuk
perniagaan. Walau bagaimanapun Kos ini
dibahagikan lagi kepada beberapa bahagian.
Antaranya adalah seperti berikut :
I.
Pembekal
tekstil
Kos kepada pembekal tekstil diperuntukkan
untuk membekalkan pelbagai jenis tekstil yang dapat disediakan kepada
pelanggan. Kos ini adalah paling tinggi kerana memerlukan jumlah tekstil yang
dibekalkan adalah banyak dan jenis tekstil yang mahal juga dibekalkan untuk
keselesaan pelanggan.
II.
Pembekal
kasut
Kos kepada pembekal kasut diperuntukkan untuk
menyediakan produk sampingan yang disediakan kepada pelanggan untuk memudahkan
pelanggan memadankan dengan cheongsam tersebut.
III.
Pembekal
sapu tangan
Kos kepada pembekal sapu tangan diperuntukkan
untuk memberi ‘ free gift’ dan dijual kepada pelanggan sebgai produk sampingan
yang disediakan.
IV.
Pembekal
selendang atau scarf
Kos kepada pembekal selendang diperuntukkan
untuk dijual kepada pelanggan sebagai produk sampingan yang disediakan oleh
kami untuk dipadankan dengan cheongsam tersebut.
V.
Pembekal
kipas dan payung
Kos kepada pembekal kipas dan payung kertas
yang disediakan adalah untuk memberi ‘free gift’ kepada pelanggan kami yang
membeli cheogsam dengan pembelian tiga helai ke atas.
3.
Pengangkutan dan penghantaran produk.
Sehubungan
dengan itu, kos yang yang terakhir yang
perlu ditangung oleh kami adalah kos pengangkutan da penghantaran produk
pakaian kepada pelangan. Kos ini akan
semangkin meningkat sekiranya permintaan semngkin bertambah dan
sebaliknya. Penghantaran produk
pakaian terus ke rumah pelangan sekiranya lokasi rumah pelangan berdekatan
dengan pusat perniagaan kami. Maka kos
yang ditanggung adalah kos pengankutan termasuklah kos bahan api. Manakala perniagaan secara online akan
menghantar terus kealamat pelangan mengunakan pos laju. Oleh itu, kos untuk penghantaran akan
ditanggung oleh kami.
KESIMPULAN
Secara keseluruhannya rancangan
perniagaan yang kami pilih yakni industry pembuatan pakaian tradisional
masyarakat Cina adalah satu rangkah perniagaan yang menarik. Walaupun pelbagai permasalahan yang tibul
dalam merancang perniagaan ini namun kami berusaha untuk menyelesaikan permasalah
yang berlaku dalam industry yang dipilih.
Perniagaan yang dirancang ini sangatlah mencabar kerana ia bukan sahaja
memerlukan kesabaran yang tinggi untuk mencari dan memikirkan penyelesaian
setiap permasalah yang timbul.
Bukan itu sahaja, pembentukan rancangan perniagaan ini
memerlukan krativiti yang tinggi untuk mengambarkan perniagaan secara rialiti
seperti mana yang berlaku diluar sana.
Malalui rancangan perniagaan ini juga ia banyak membantu diri sendiri
dalam kumpulan ini untuk mencaburi bidang perniagaan pada masa akan
datang. Kerana dangan membuat rangka
perniagaan ini ia banyak membuka minda bagaimana untuk menjadi usahawan yang
Berjaya pada masa akan datang.
Maklumat yang bagus di sini, saya ingin berkongsi dengan anda semua pengalaman saya yang cuba mendapatkan pinjaman untuk mengembangkan Perniagaan Pakaian saya di sini di Malaysia. Sungguh sungguh berat pada perniagaan saya yang turun kerana penyakit masa kecil saya kemudian ketika saya sembuh saya memerlukan dana untuk menetapkannya lagi untuk saya bermula jadi saya berjumpa Encik Benjamin seorang pegawai perunding pinjaman di Le_Meridian Funding Service Dia bertanya saya dari projek perniagaan saya dan saya beritahu dia saya sudah memiliki Satu dan saya hanya perlu pinjaman 200,000.00 USD dia memberi saya borang untuk mengisi dan saya juga dia meminta saya ID Sah saya dalam beberapa hari Mereka melakukan pemindahan dan pinjaman saya telah diberikan . Saya benar-benar ingin menghargai usaha itu juga cuba mendapatkan ini kepada sesiapa yang mencari pinjaman perniagaan atau isu kewangan lain untuk Menghubungi Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian Pada E-mel: lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.com Dia juga boleh didapati di WhatsApp Hubungi: +1 -9893943740.
BalasPadamHello semua,
PadamNama saya Encik, Rugare Sim. Saya tinggal di Belanda dan saya seorang lelaki yang gembira hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan saya dan keluarga saya dari keadaan miskin kami, saya akan merujuk mana-mana orang yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberi kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak € 300,000.00 untuk memulakan hidup saya sepenuhnya kerana saya seorang Bapa tunggal dengan 2 orang anak Saya bertemu dengan pemberi pinjaman yang jujur dan takut kepada Allah ini yang membantu saya dengan pinjaman sebanyak €300,000.00, dia seorang yang takut kepada Allah, jika anda memerlukan pinjaman dan anda akan membayar balik pinjaman sila hubungi dia beritahu dia bahawa (Encik, Rugare Sim) merujuk anda kepadanya. Hubungi En, Mohamed Careen melalui e-mel: (arabloanfirmserves@gmail.com)
BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
Nama pertama......
Nama tengah.....
2) Jantina:.........
3) Amaun Pinjaman Diperlukan:.........
4) Tempoh Pinjaman:.........
5) Negara:.........
6) Alamat Rumah:.........
7) Nombor Telefon Bimbit:.........
8) Alamat e-mel..........
9) Pendapatan Bulanan:.....................
10) Pekerjaan:..........................
11) Laman web manakah anda di sini tentang kami.....................
Terima kasih dan salam mesra.
E-mel arabloanfirmserves@gmail.com
Anda sedang mencari syarikat pinjaman kewangan sebenar untuk mendapatkan pinjaman sebanyak 10,000 euro kepada 10,000,000 euro (untuk pinjaman komersial atau perniagaan, pinjaman peribadi, pinjaman peribadi, pinjaman gadai janji, pinjaman kereta, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman modal teroka, pinjaman kesihatan dan sebagainya. ))
BalasPadamAtau adakah dia menafikan pinjaman dari bank atau institusi kewangan untuk sebarang sebab?
Memohon sekarang dan dapatkan pinjaman kewangan sebenar. Diproses dan diluluskan dalam 3 hari.
TANDATANGAN KEWANGAN PACIFIC Kami adalah pemberi pinjaman pinjaman antarabangsa yang menyediakan pinjaman kewangan sebenar kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dengan kad identiti yang sah atau pasport antarabangsa negara anda untuk pengesahan.
Pembayaran balik pinjaman bermula pada 1 (satu) tahun selepas pinjaman diterima dan tempoh bayaran balik adalah 3 hingga 35 tahun.
Untuk makluman segera dan memproses permohonan anda untuk sempadan dalam masa 2 hari perniagaan
Hubungi kami terus melalui mel ini: pacificfinancialloanfirm@gmail.com
Hubungi kami dengan maklumat berikut:
Nama penuh: ____________________________
Jumlah wang yang diperlukan sebagai pinjaman: ________________
Terma kredit: _________________________
Tujuan pinjaman: ______________________
Hari Lahir: ___________________________
Jantina: _______________________________
Status Perkahwinan: __________________________
Alamat: _______________________
City / ZIP Code: __________________________
Negara: _______________________________
Pendudukan: ____________________________
Telefon bimbit: __________________________
Hantar permintaan anda untuk tindak balas segera ke: pacificfinancialloanfirm@gmail.com
terima kasih
Ketua Pegawai Eksekutif Puan Victoria Johnson